Pobierz darmowy poradnik "Jak Wzmocnić Odporność"

Zapisując się na newsletter Medycyny Stylu Życia

A do tego otrzymuj regularne rady i nowości ze świata Medycyny Stylu Życia - pisane i weryfikowane przeze mnie - Lekarz Sylwia Łuczyńska
Żadnego spamu- obiecuję!

Migrena i Jej 7 Głównych Przyczyn

3 miesiące temu

Migrena, jak i inne rodzaje bólów głowy, takie jak napięciowy ból głowy czy bóle “zatokowe”, są bardzo bolesne i często nieustannie powracają. Abyśmy mogli skutecznie zmierzyć się z tym uporczywym bólem i zapanować nad nim, kluczowym elementem jest wiedza na temat przyczyn migreny. No właśnie, ale czy w ogóle da się opanować migrenę? I jeżeli tak, to jak to zrobić? Na te i inne pytania odnośnie migreny z medycznego punktu widzenia odpowie nam dzisiejszy artykuł.

Migrena – Przyczyny

#1 Stres

Stres i każde nadmierne pobudzenie emocjonalne takie jak : lęki, wahania nastrojów i niestabilność emocjonalna , mogą zdecydowanie powodować nagłe i bolesne napady migreny.

Wiele badań medycznych wskazuje na bardzo bliski związek między intensywnością stresu a częstotliwością bólu głowy. Im częściej się stresujemy, tym większe ryzyko wystąpienia migreny. [1]

Rozwiązanie wydaje się dość proste – przestań się stresować!

Jednak nie każdy wie jak poradzić sobie ze stresem.

Co więcej, aktywność fizyczna, jako jeden z kluczowych filarów Medycyny Stylu Życia, pomaga w radzeniu sobie ze stresem i różnymi niepokojami? Starając się ruszać każdego dnia – regularne spacery, joga czy nawet siłownia, zmniejszamy ryzyko stresu a tym samym napadów migreny.

Stres to jedna z najczęstszych powodów migren.

W takich przypadkach zalecane są różnego rodzaju techniki relaksacyjne, techniki uwalniania emocji oraz terapia behawioralno-poznawcza.

#2 Owulacja i Miesiączka

Kobiety często cierpią na migrenę spowodowaną owolacją i miesiączkowaniem. Mimo, że trudno jest uniknąć podstawowych kobiecych fizjologicznych czynności, ważne jest, aby w trakcie miesiączki również zadbać o swój nastrój, emocje, nawodnienie i regularne posiłki. Pojawiające się migreny w tym czasie, przy opowiedniej trosce o swoje ciało i umysł, zmiejszą swoje natężenie lub często mogą nawet minąć.

#3 Dieta

Badania medyczne wskazują, że niektóre pokarmy, napoje i składniki w żywności mogą wywoływać ataki bólu głowy i/lub migreny u osób na to podatnych. [2]

Mimo, że nie istnieje jednoznaczna lista czynników prowokujących migrenę, badania kliniczne sugerują, że diety o niskiej zawartości tłuszczu i wysokiej zawartości kwasów omega-3 oraz niskiej zawartości kwasów omega-6 zmniejszają częstotliwość ataków migreny i/lub innych zaburzeń bólowych głowy. Co więcej, dieta ketogeniczna była skuteczniejsza niż standardowa dieta w zmniejszaniu częstości migreny w pojedynczym badaniu klinicznym bez randomizacji. [3]

Zadbaj o to, aby Twoja dieta była bogata w zdrowe tłuszcze. Pomoże Ci to w skutecznej profilaktyce bólów głowy i migren.

Diety eliminacyjne mogą zapobiegać bólom głowy, dlatego warto jest przyjrzeć się swojej diecie i odnotowywać po jakich posiłkach pojawia się migrena. Co więcej, polecane jest wykonanie testów nietolerancji pokarmowych oraz szczególna troska o jelito, jeśli istnieje przewlekły stan zapalny.

Pamiętaj: Zdrowa i zbilansowana dieta to podstawa dobrego samopoczucia! Jedz zdrowo, pij dużo wody i obserwuj jakie produkty mogą potencjalnie powodować Twoje bóle głowy i/bądź migrenę.

Z takich podstawowych zaleceń dietetycznych przy występowaniu silnych migren należy unikać:

  • alkoholu,
  • kawy,
  • napojów energetyzujących,
  • produktów zawierających fenyletyloaminę, czyli czerwone wino i czekolada oraz tych zawierających tyraminę:
  • bananów,
  • jogurtów,
  • serów,
  • awokado,
  • orzechów .

Należy też wyeliminować wzmacniacze smaku glutaminian sodu, słodziki, azotan sodu, czyli wszystkie sztuczne chemikalia z tak tzw. E.. na opakowaniach produktów.

#4 Zaburzenia Snu

Zaburzenia snu, czyli zarówno nadmierna jak i niedostateczna ilość snu, bardzo często powoduje migrenę. Co więcej, również urlopy i  zmiana sfer czasowych może być jej przyczyną.

Zadbaj o ilość i jakość Twojego snu każdego dnia, nie tylko w weekendy.

Pamiętaj: Różnica między tym ile śpimy w tygodniu, a ile na weekend ma znaczenie, dlatego tak ważne jest abyśmy spali odpowiednią ilość godzin w ciągu tygodnia jak i również w soboty i niedziele.

#5 Pogoda

Spadki ciśnienia, wahania pogody i ciągłe zmiany klimatyczne mogą często powodować napady migreny. Ten czynnik jest jednak poza naszą kontrolą i trudno jest jego uniknąć. Niemniej jednak, warto sprawdzać regularnie pogodę, zwłaszcza jeżeli jesteś osobą podatną na silne bóle głowy spowodowane zmianamy klimatycznymi, ale wiedzieć kiedy taki ból może wystąpić.

#6 Silne Bodźce Zewnętrzne

Silne bodźce zewnętrzne takie jak dyskoteki, światła, hałasy, klimatyzacja – błyski, dźwięki, silne zmieniające się oświetlenie – może wyzwalać nagły i silny napad bólu głowy.

Jeżeli zmagasz się z migreną lub chcesz jej zapobiegać, unikaj dyskotek i klubów nocnych.

Należy unikać takich miejsc i sytuacji, jeżeli jesteś osobą zmagającą się z regularnymi migrenami.

#7 Leki – Antykoncepcja Hormonalna

Ostatnią, poruszaną w tym artykule, przyczyną migreny jest antykoncepcja hormonalna. Estrogeny mają wpływ na wystąpienie silnych bólów głowy, jednak zmniejszają się one w ciąży i po menopauzie oraz przy stosowaniu środków obniżających ciśnienie tętnicze.

Migrena – Jak Nad Nią Zapanować?

Aby skutecznie zapanować nad migreną, potrzebna jest do tego kompleksowa współpraca z lekarzem. Oprócz leczenia farmakologicznego odpowiednio dostosowanego do danej osoby, ważna są także następujące czynniki:

#1 Dieta

Jak zostało to wcześniej wspomniane, sposób w jaki się odżywiamy i produkty jakie spożywamy mają wspływ na występowanie i natężenie migren. Przy częstych napadach migren zalecane jest stosować dzienniczek migreny, w którym należy zanotować po jakich pokarmach występuje napad bólu głowy.

Notuj regularnie co jesz i dowiedz się jakie produkty mogą wywoływać u Ciebie migrenę.

Następnie należy wyeliminować pokarmy wymienione wyżej w artykule i wykonać ewentualnie testy nietolerancji pokarmowej.

#2 Sen

Postaraj się uregulować ilość i dbać o jakość swojego snu. Niezwykle ważny, nie tylko w profilaktyce migreny, jest sen i jego jakość.

Pamiętaj: W dużej mierze od jakości naszego snu zależy nasze samopoczucie w ciągu całego dnia!

#3 Stres – Emocje i Nastrój

Udowodniono dużą poprawę w zmaganiach z migreną u osób, które regularnie dbają o kondycję psychiczną, stosują techniki relaksacji, mindfulness, i techniki radzenia sobie ze stresem.

Medytuj jak tylko możesz i ćwicz regularnie aby unikać stresu, który jest jedną z głównych przyczyn migren.

Pamiętaj o relaksie, wycisz się w ciągu dnia, spróbuj pomedytować w wolnej chwili oraz postaraj się zachować spokój nawet w sytuacjach stresowych.

#4 Suplementacja

Suplementacja odgrywa ważną wolę w procesie zapanowania nad migreną. Ważne jest jednak, aby stosować naturalne metody opisane w tym artykule.

A co u Ciebie najczęściej wyzwala napad migreny?

ŹRÓDŁA

  1. Schramm, Moebus, Lehmann, et al. The association between stress and headache: A longitudinal population-based study. Cephalalgia. 2015 Sep;35(10):853-63. doi: 10.1177/0333102414563087. Epub 2014 Dec 5. PubMed
  2. Martin, Vij. Diet and Headache: Part 1. Headache. 2016 Oct;56(9):1543-1552. doi: 10.1111/head.12953. PubMed
  3. Martin, Vij. Diet and Headache: Part 2. Headache. 2016 Oct;56(9):1553-1562. doi: 10.1111/head.12952. PubMed

Pobierz darmowy poradnik "Jak Wzmocnić Odporność"

Zapisując się na newsletter Medycyny Stylu Życia

A do tego otrzymuj regularne rady i nowości ze świata Medycyny Stylu Życia - pisane i weryfikowane przeze mnie - Lekarz Sylwia Łuczyńska
Żadnego spamu- obiecuję!

Ten artykuł był ostatnio modyfikowany 20 lipca 2019 04:59

Lekarz Sylwia Łuczyńska

Jestem lekarzem z jasnym celem poprawiania jakości życia i zdrowia Polaków poprzez edukację zdrowotną i Medycynę Stylu Życia w oparciu o najnowsze badania i dowody naukowe. Więcej o mnie przeczytasz tutaj.

Dodaj komentarz

Twój email nie będzie widoczny publicznie. Oznaczone pola są obowiązkowe*