Pobierz darmowy poradnik "Jak Wzmocnić Odporność"

Zapisując się na newsletter Medycyny Stylu Życia

A do tego otrzymuj regularne rady i nowości ze świata Medycyny Stylu Życia - pisane i weryfikowane przeze mnie - Lekarz Sylwia Łuczyńska
Żadnego spamu- obiecuję!

Stres: Czym Jest i Jak Wpływa na Nasze Zdrowie?

3 tygodnie temu

W dzisiejszym świecie, stres i lęk są tak powszechne jak brak poczucia sensu czy celu życia, a nawet depresja. Zagadnienie chronicznego stresu było głównym tematem książek naukowo-psychologicznych już od lat 80-tych [1, 2, 3] a mimo tego, nadal niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego jak niebezpieczny dla naszego ciała i umysłu jest przewlekły stres.

Chroniczny stres wiąże się z poważnymi konsekwencjami dla Twojego zdrowia fizycznego i psychicznego.

Skutki przewlekłego stresu mają ogromne konsekwencje dla naszego zdrowia psychicznego i narządów wewnętrznych, a także predysponują do przewlekłych chorób somatycznych. Co więcej, może on prowadzić do zwiększenia zyryka zachorowania na chorobę Alzheimera [4] oraz może wywoływać lub/i pogłębiać przewlekły ból, depresję czy zespół stresu pourazowego [5].

Ważne: Każda sytuacja stresowa ma na Twój organizm negatywny wpływ, a chroniczny stres jest bardzo niebezpieczny dla Twojego ciała jak i umysłu. Nie pozwól aby stres zniszczył Ci zdrowie!

No właśnie, ale czym tak naprawdę jest ten stres i co nam przy nim grozi? Czy faktycznie jest on tak niebezpieczny jak, na przykład, chroniczny brak snu? Na te i inne pytania odnośnie stresu z medycznego punktu widzenia odpowie nam dzisiejszy artykuł.

Stres – Definicja

Jak trafnie stwierdza Mental Health America, stres jest pojęciem bardzo trudnym do zdefiniowania, ponieważ oznacza różne rzeczy dla różnych ludzi. Jednoznacznie można jednak stwierdzić, że większość stresu jest dla nas raczej negatywnym niż pozytywnym skojrzaniem czy odczuciem.

Stres jest naturalną częścią naszego życia. Na każdym kroku słyszymy jak ktoś mówi “Jestem zestresowany”, “Moja praca to jeden wielki stres” czy “Miałam dzisiaj bardzo stresujący dzień”.

W psychologii stres jest uczuciem napięcia i presji. Jest on rodzajem bólu psychologicznego. Nie jest on winą “kogoś” lub “czegoś” lecz jest wynikiem nagromadzonego w nas napięcia, które wynika z emocji, tych najczęściej wypartych, którym nie poświęciliśmy uwagi.

Stres i Jego Przyczyny

Mówi się, że w obecnych czasach jesteśmy bardziej podatni na stres niż kiedykolwiek. Ale jaka jest tego przyczyna? Jak stwierdzają psycholodzy, prawdziwe źródło stresu jest wewnątrz nas, nie na zewnątrz i chociaż bardzo byśmy chcieli wierzyć, że jest inaczej, to niestety nie jest to prawda.

Prawdziwe źródło stresu jest wewnątrz Ciebie. To skumulowane uczucia z którymi nie dajesz sobie rady, często tłumione przez długi okres czasu.

Czynniki zewnętrzne są jedynie wyzwalaczami naszego świata zewnętrznego.

Sprawdź 10 Sprawdzonych Sposobów na Stres aby zrelaksować się skutecznie!

Przykłady: Jeśli dana osoba jest pełna lęku i strachu, to najczęściej na dane bodźce reaguje lękiem. Jeśli jest pełna złości, to może reagować frustracją, udręką. Wszystko to są emocje, które spiętrzone powodują napięcie. Napięcie szuka rozładowania i rozładowanie następuje poprzez np. wyzwalające zdarzenie zewnętrzne. Energia, która jest blokowana przez nieuwolnione emocje wyraża się w reakcjach w ciele, pobudza m.in. autonomiczny układ nerwowy (mowa głównie o przewlekłym chronicznym stresie).

Czym Jest Ostry Stres?

Ostry Stres, czyli powszechnie znana “Ostra Reakcja na Stres“, rozpoczyna się w sytuacji realnego zagrożenia. Najczęściej jest to nagła reakcja, np. gdyby samochód jadący na ulicy z dużą prędkością chciał nas przejechać, naszą naturalną reakcją byłaby ucieczka. Ciało migdałowate (część układu limbicznego odpowiedzialnego za powstawanie emocji) wysyła sygnał do narządów, m.in. do nadnerczy i powoduje wzrost produkcji Kortyzolu oraz Adrenaliny.

Objawy Ostrej Reakcji Alarmowej

Objawy Ostrej Reakcji Alarmowej charakteryzują się głównie:

  • przyspieszonym tętnem,
  • przyspieszonym oddechem,
  • szerokimi źrenicami,
  • zwolnionym metabolizmem – zmniejszenie motoryki przewodu pokarmowego,
  • spoconymi rękami – zwiększone wydzielanie potu,
  • oraz rozszerzeniem oskrzeli.
Obserwuj swoje ciało podczas nagłego ataku Ostrej Reakcji Alarmowej.

Problem polega na tym, że są czynniki, które wyzwalają w nas zagrożenie, nie będąc potencjalnie zagrażającymi życiu!

Najbardziej znana definicja stresu mówi także o tym, że stres jest naszą reakcją na zagrożenie, co prowadzi do trzech zachowań: walki, ucieczki albo zamarcia ze strachu. Są to mechanizmy, które jako ludzie wykształciliśmy przez wiele lat w odpowiedzi na powtarzające się bodźce stresowe.

Prawidłowo reakcja na stres przebiega w postaci fali. Na samym początku mamy duże wychylenia (fala się podnosi – reakcja walki). Następnie fala się ugina, mamy reakcję ucieczki, natomiast w momencie wyczerpania mechanizmów adaptacyjnych, pojawia się nieprawidłowa reakcja na stres.

Pamiętaj: Absolutnie jednym z najważniejszych priorytetów w Twoim życiu powinna być higiena umysłu, a następnie dbanie o odżywianie i aktywność fizyczną. Zaniedbanie jednego z tych elementów może prowadzić do powstawania chorób, a na pewno spowoduje Twoje złe samopoczucie.

Reakcje na Stres

Reakcja na stres może wystąpić w 4 postaciach:

  1. Fizjologiczna – wzrost poziomu glukozy, ciśnienia krwi, częstości oddechu, temperatury ciała, napięcia mięśni.
  2. Psychiczna – rozdrażnienie, apatia, nerwowość, zmęczenie, depresja, problemy z koncentracją, poczucie napięcia w ciele, problemy ze snem.
  3. Behawioralna – zwiększona impulsywność, zaburzenia apetytu, wyładowania emocjonalne.
  4. Zdrowotna – ogólne zmęczenie, problemy z miesiączkowaniem, bóle ciała, zaburzenia w przewodzie pokarmowym.

Co Powoduje u Nas Poczucie Zagrożenia?

Najczęstsze sytuacje stresujące dla ludzi to śmierć, rozwód, utrata pracy czy ciężka choroba.

Co u Ciebie powoduje poczucie zagrożenia?

Powszechnie odbierane jako zagrożenie są m.in.:

  • Natłok zadań i zajęć, które nakładamy sobie codziennie na głowę (nieumiejętność organizacji siebie i swoich priorytetów).
  • Relacje z innymi ludźmi – kłótnie, problemy w związkach, brak umiejętności stawiania granic.
  • Zmiana pracy – poczucie bycia nie dość dobrym, strach, obawa przed nowymi ludźmi i szefem, lęki z tym związane.
  • Nasze otoczenie – relacje z rodziną, uwikłania w różne problemy.
  • Dieta – dieta w rozumieniu zmiana sposobu odżywiania czy restrykcja w sposobie odżywiania, bądź też obcięcie kalorii. Zarówno dla organizmu jak i Ciebie, jest to sytuacja zagrażająca “poczuciu Twojego bezpieczeństwa”.

Ważne jest aby zadać sobie pytanie: Co Ty traktujesz w swoim życiu jako zagrożenie? Możesz się podzielić z nami komentarzem!

Świadomość Swoich Emocji

Bardzo ważne dla naszego zdrowego umysłu i ciała jest świadomość emocji z jakimi się mierzymy każdego dnia. Czy jesteś świadom swoich emocji ? i reakcji na różne sytuacje?

Najczęstszą emocją doświadczaną, do której ludzie się przyznają jest lęk (odczuwaną jako uczucie napięcia, czasami nerwowość, nadpobudliwość, niepokój (emocje mogą być złożone i wtedy składają się z wielu prostszych). Lęk w ciele również może objawiać się jako ucisk w gardle, szyi, brzuchu. Z lęku (stresu) wypadają nam też często włosy.

Jak często doświadczasz lęku? I czego tak naprawdę się boisz?

Częstą emocją, której nie pozwalamy sobie odczuwać, a na którą ma wpływ nasze wychowanie i dzieciństwo, jest złość. Pozwalasz sobie odczuwać złość?

Każda z emocji, która została wyparta, może przejawiać się, m.in.:

  • w dostrzeganiu i przypisywaniu jej innym ludziom lub zdarzeniom,
  • przypadkowym rozładowywaniu (np. nagły wybuch gniewu,nieadekwatny do sytuacji),
  • w napięcia mięśni, zaciskaniu zębów, gryzieniu policzków, bólach migrenowych, bólach brzucha, stawów i wielu innych.

Teraz, kiedy masz już świadomość czym tak naprawdę jest stres, jak się przejawia i jak na Ciebie wpływa, ważne jest aby minimalizować jego występowanie. Wyparte emocje negatywnie wpływają na nasze zdrowie, dlatego tak warto przyjrzeć się nim z bliska i stawić im czoła, a nie wypierać je.

Jak często zdarza Ci się znaleźć w sytuacji stresowej? I jak sobie z nią radzisz? Podziel się swoim doświadczeniem w komentarzu poniżej.

References

  1. Selye, H. (1993). History of the stress concept. In L. Goldberger & S. Breznitz (Eds.), Handbook of stress: Theoretical and clinical aspects (pp. 7-17). New York, NY, US: Free Press. Psycnet
  2. H Selye. The Stress of Life Paperback – March 1, 1978. Amazon
  3. RS Lazarus, S Folkman. Stress, appraisal, and coping, 1984. Google Books
  4. Machado, Herrera, de Pablos, Espinosa, et all. Rev Neurosci. 2014;25(6):785-804. doi: 10.1515/revneuro-2014-0035. PubMed
  5. Abdallah & Geha, Chronic Stress (Thousand Oaks). 2017 Feb;1. doi: 10.1177/2470547017704763. Epub 2017 Jun 8. PubMed

Pobierz darmowy poradnik "Jak Wzmocnić Odporność"

Zapisując się na newsletter Medycyny Stylu Życia

A do tego otrzymuj regularne rady i nowości ze świata Medycyny Stylu Życia - pisane i weryfikowane przeze mnie - Lekarz Sylwia Łuczyńska
Żadnego spamu- obiecuję!

Ten artykuł był ostatnio modyfikowany 13 września 2019 10:37

Lekarz Sylwia Łuczyńska

Jestem lekarzem z jasnym celem poprawiania jakości życia i zdrowia Polaków poprzez edukację zdrowotną i Medycynę Stylu Życia w oparciu o najnowsze badania i dowody naukowe. Więcej o mnie przeczytasz tutaj.

Dodaj komentarz

Twój email nie będzie widoczny publicznie. Oznaczone pola są obowiązkowe*